Unge støtte - Viljen til forandring Aps

Go to content

Main menu:

Unge støtte

Viljen til forandrings unge støtte med fokus på den unge og familien.

Unge støtte.

Indsatsen er et tilbud til unge og familier, der ønsker at skabe en forandring i deres eget liv, samt i samspillet med andre. Efter opbyggelse af en tillidsfuld relation arbejdes der med terapeutiske og pædagogiske redskaber på at skabe en udvikling hos den unge og familien i forhold til konkrete mål, der er stillet i samarbejde med en rådgiver evt. i forbindelse med en §

Forløbet tager således udgangspunkt i aftalte handleplaner, som præciserer rolle- og ansvarsfordeling under forløbet. I forløbet arbejdes på konkrete opgaver med mål og fokuspunkter for en aftalt periode, som løbende vurderes og justeres i forhold til opstillede mål og opnåede resultater. For unge over 18 år kan der laves afklarende opgaver omkring ressourcer og begrænsninger evt. i forhold til arbejdsmarkedet.

Formålet med at indsatsen er ekstern er at den unge kan blive i sit nærområde, og arbejde med de nære relationer som de i forvejen har til eksempelvis uddannelse, familie og venner. Indsatsen tilrettelægges efter den unge, og det at leve et ungdomsliv.

Viljen til forandring anvender samtale-terapi som metode til, at møde de unge mennesker/teenagere. Teenagere, som har brug for støtte og hjælp i livet til at komme igennem en krise, få lyst til livet igen, få større selvværd, undgå mobning og få lyst til skolen igen eller fokusering på, hvad der skal ske efter skolen/uddannelse m.m.
Viljen til forandring vil med den unge sætte fokus på indre vækst, mod til at forny sig, gøre det man brænder for, præsentere og udvikle redskaber til større selvværd og glæde, være sin egen støtte, selvansvar samt skabe rammer for, at der kan ske udvikling og forandring.
Viljen til forandring tilbyder unge at deltage i workshops i naturen eller gennem træning, hvor den unge kan lærer at mærke og skabe selvværd.
Indsatsen henvender sig til alle unge, men har fokus på unge med vanskeligheder.

Det er unge som kender til for eksempel:

  • Lavt selvværd

  • Stort skolefravær/skoletræthed

  • Præstation eller eksamensangst.

  • Følelsesmæssige problemer (ex. Vredeshåndtering eller sorgbearbejdning fx i forbindelse med dødsfald)

  • Angst

  • Misbrug

  • Kriminalitet

  • Problemer med familien

  • Forældres skilsmisse

  • Ensomhed og tendens til isolation

  • Mobning

  • Spiseforstyrrelser

  • Selvskade fx spiseforstyrrelser eller Cutting.


Unge, som står på venteliste til en udredning/undersøgelse i ungdomspsykiatrien. Ungeindsatsen vil kunne give konkret professionel støtte i ventetiden til både unge og forældre
Indsatsen er fleksibel og kan tilrettelægges efter de unge og forældrenes konkrete situation og ønsker.

Endvidere kan terapeuten/pædagogen fra Viljen til forandring fungere som koordinator og deltage ved møder og aftaler med relevante samarbejdspartnere, såsom jobcenter, kriminalforsorg, misbrugscenter mv.

Målet er at den unge gennem nye mestringsstrategier og forståelse af tidligere mønstre lærer at skabe forandringer i sit liv, der giver en bedre trivsel. Den unge skal lære at mærke egne værdier, behov og ønsker for at kunne skifte selvdestruktivt og uhensigtsmæssigt adfærd ud med mere hensigtsmæssige vaner. Gennem refleksion og selvindsigt skal den unge lærer, at forholde sig til egne ønsker, mål og valg.

Familiearbejde


De unges selvstændighedsproces kan give forældre og andre pårørende en følelse af afvisning og afmægtighed i forhold til den unges valg. Disse følelser udmønter sig ofte i vrede eller ked af det hed, som påvirker relationen til den unge.
Indsatsen arbejder med denne løsrivelse fra forældrene, som ofte skaber konflikter i relationen mellem forældre og ung. Forældre inddrages i indsatsen i samarbejde med den unge - og sammensættes efter familiens behov.

Indsatsens forløb


Der afholdes et formøde, hvor forløbet aftales mellem ung, familie, rådgiver og en medarbejder fra "Viljen til forandring". Der tages altid udgangspunkt i et bestemt emne eller den unges aktuelle situation.

Herefter etableres der kontakt med den enkelte unge og dennes familie med henblik på relationsarbejde.

Gennem ugentlige møder arbejdes der på at skabe forandringer for den unge og familien. Dette gøres gennem samtaler, opgaver og andre pædagogisk/terapeutiske metoder. Er det relevant vil det sociale netværk blive inddraget i arbejdet. Dette kan eksempelvis være samtaler med skole eller uddannelsesinstitutioner.
Der arbejdes konkret med den unges samlede situation, årsagerne til vanskelighederne, fokus på det der lykkes og fremtiden.

I de pædagogiske samtaler arbejdes der løsningsfokuseret og NLP orienteret i forhold til mål og fremtid.


 
Back to content | Back to main menu